torsdag 16 juli 2015

Hasseludden Yasuragi kids 2014

Ett av de mest besökta inläggen på den här bloggen handlar om Yasuragi kids. Då kan det vara på sin plats med en uppdatering från vårt senaste besök 2014.

Yasuragi kids pågår enbart under sommaren, i år 1:a juli till 9:e augusti. Då får även barn vistas på Hasseludden Yasuragi, som resten av året är reserverat för vuxna. Man kan komma och stanna över dagen eller sova över.

Vi hade bokat ett övernattningspaket där det ingick hotellnatt, middag, dagsaktiviteter, bad i det japanska badet, fruktbuffé, morgonrock till både vuxen och barn samt badkläder till den vuxna. Rummet var ett fint japaninspirerat rum. Alla rum på Hasseludden Yasuragi kids har utsikt mot vattnet/skogen utanför.

Hotellrum på Hasseludden Yasuragi kids

När vi bytt om till badkläder var det dags för bad i den stora bassängen i det japanska badet. Vi badade en lång stund och simmade i solstrimman i mitten av bassängen.

Japanskt bad, stora bassängen på Yasuragi Hasseludden

Till min lycka så tyckte barnet jag hade med mig denna gång inte att de varma bassängerna utomhus var för varma. Vi kunde därför sitta länge i de sköna grunda "källorna" och prata och njuta av varmvattnet. Vi testade också te- och fruktbuffén. Yasuragi kör till stora delar på vuxna smaker på mat och dryck, även under kidsperioden, vilket kan vara bra att veta. Det te som finns är grönt, utan mjölk eller socker.

Varma bad utomhus, Yasuragi kids

Fruktbuffé, Yasuragi Kids

Efter badet försökte vi leta upp lekrummen som brukar finnas på Yasuragi kids. Vi hittade lekrummet men det var betydligt tristare än tidigare år. Några kuddar, ett fotbollsspel och inte mycket mer. Vi tittade i de andra öppna konferensrummen som också skulle innehålla aktiviteter men här fanns mest trädgårdsböcker i ett sparsamt möblerat rum. Ett rum hade temat japansk teater men där fanns inte heller något annat än några masker uppsatta på väggarna och återigen en vuxenbok.

Trädgårdsböcker är kanske inte riktigt en barnfavorit

Förra året var Yasuragi kids inte riktigt lika bra som tidigare år. Man skulle behöva jobba lite på detaljerna för att komma tillbaka till hur det var för några år sedan.

Vi åt middag i restaurang Tokyo. Även här hade vi lite otur med upplevelsen. Tidigare år har det funnits buffé för både barn och vuxna. Nu råkade vi komma dit en måndag då Yasuragi av miljöskäl har köttfri middagsbuffé för barnen. Kycklingspetten var därmed ersatt av vegetariskt alternativ (quorn eller tofu) som inte föll min 7-åring i smaken. Spaghetti och köttfärssås föll också bort eftersom det var spaghetti och tomatsås istället. Som tur var fanns friterad fisk och ris som räddade middagen.

Till de vuxna har det tidigare funnits fantastisk buffé med japansk mat. Denna var nu ersatt av en varmrätt med 2-3 st alternativ. Varmrätten, en fiskrätt, var visserligen väldigt god men det var en mycket liten portion.

Middag på Yasuragi kids

Vacker men liten middagsportion, Yasuragi Hasseludden

Senare på kvällen var vi båda jättehungriga men utbudet av snacks, glass och godis hade också svängt över till ekologiskt. Det är jättebra med miljövänligt och ekologiskt men för hungriga, matkinkiga barn kan det vara lite svårt med tofuspett och tomatsås. I glass- och godisväg fanns rawfoodchokladbollar, minibroccolipajer, smaksatta nötmixer och i allmänhet inte så barnvänligt godis. Jag tycker personligen mycket om rawfood men mina barn har inte riktigt hunnit dit än, smakmässigt.

Tidigare år har vi kunnat smita från spadieten genom att handla "vanlig" Marabouchoklad och GB-glassar. Min son rynkade på näsan så vi styrde kosan mot baren vid det japanska badet men där hade både glass och kaffe tagit slut (?).

Nästa morgon fick våra kurrande magar dock sitt lystmäte. Frukosten på Yasuragi är helt fantastisk, både för vuxna och barn. Det finns allt som brukar finnas på en vanlig hotellfrukost, plus pannkakor till barn, chiapudding och massor av roliga frön att ha i yoghurten för vuxna. Man kunde sitta utomhus på Hasseludden Yasuragis blomstrande terrass.

Frukost på Yasuragi. Vi är inga storätare i vanliga fall men nu var vi hungriga!

Vi hade köpt till ett alternativ som gjorde att vi kunde stanna extra länge och bada, så det gjorde vi. Vi köpte lunch i restaurang Tokyo- supergod sashimi respektive köttfärssås (som nu var tillåtet) och spaghetti.

Sashimi på restaurang Tokyo, Hasseludden Yasuragi

Innan vi åkte hem tog vi också en tur på den fina Samurajstigen i skogen bakom anläggningen.

Samurajstigen

Vacker skog, Hasseludden Yasuragi

Yasuragi kids på Hasseludden är fortfarande en mycket trevlig, speciell och unik upplevelse med barn. Otroligt fina miljöer, sköna bad, gulliga morgonrockar och roligt att det känns lite som om man är i Japan.

Tidigare år har det dock varit mer barnvänligt. Inför 2015 hoppas jag därför att:

• Lekrummen kommer tillbaka, med kul jengaspel, kuddar, memory, tatamimattor m.m. som tidigare år
  • Middagsbuffén för vuxna kommer tillbaka, alternativt större portionsstorlekar, även jag som relativt lättviktig kvinna gick hungrig från middagen
  • Barnbuffén utvidgas de dagar det är köttfritt så att det finns fler lättätna alternativ för barn
  • Att reception och bar kan tänka sig att rucka lite på det ultraekologiska utbudet under kidsperioden. Jag är medveten om att våra barn är lite kinkiga men det kan finnas fler barn som önskar annat än broccolipaj, rawfood och ganska bitter finchokladglass
  • Att det finns barnvänliga drinkar i baren
  • Att det finns ett barnvänligt alternativ till grönt te (t.ex. svart te med mjölk)
  • Överhuvudtaget att man vågar anpassa anläggningen ännu mer för barn

Sammanfattningsvis rekommenderar jag fortfarande Hasseludden Yasuragi kids. Var dock medveten om att det kan vara lite svårt med mat om ni har kräsna barn. Eller om du är en hungrig vuxen :)

Smuggla med lite snacks, kvällsgodis och kanske något bra mellanmål om de japanska smakerna blir för svåra.

Spartips:

Glöm inte att boka med 25 % ICA-rabatt, läs mer här!