söndag 16 februari 2014

Roligt naturbruksgymnasium

När jag var liten hade jag en mycket naturintresserad kompis. Vi brukade träffas på familjens landställe där även hennes familj hade landställe. I detta sommarparadis fanns kor, katter och såklart mer eller mindre vilda djur som rådjur och älgar. Min kompis familj hade även varje småtjejs dröm, en egen häst. Eller ja, inte riktigt en egen häst för jag tror att hennes familj var fodervärd till hästen men hon hade i alla fall stor tillgång till en häst. Jag fick följa med och provrida några gånger och även lära mig lite om hur man sköter hästen. Jag provade att rykta och fick även hjälpa till att mocka i stallet.

Jag tyckte att det var roligt men fastnade aldrig riktigt för ridning. Det gjorde däremot min hästälskande kompis. Hon var så djur- och naturintresserad att hon valde sin gymnasieutbildning efter detta. För hennes del blev det Berga Naturbruksgymnasium. Det verkar vara ett riktigt roligt gymnasium. Jag var och hälsade på ett antal gånger och fick se hur hon hade det. En rolig sak med Berga var att min kompis bodde på internat och därmed fick flytta hemifrån och bo själv. Det var en riktig vuxendröm när man var i gymnasieåldern.

På Berga får man lära sig inte bara om hästar utan allmänt om jordbruk och djurskötsel. Det finns enorma jordbruksmaskiner som är riktigt imponerande att se. När jag var där skrattade min kompis åt att jag inte såg skillnad på en tjur och en ko utan att titta undertill. De flesta kanske kan det men jag är ett stadsbarn.

Hur som helst verkade det vara en riktigt härlig gymnasieutbildning. Beroende på vilken inriktning man väljer kan man få behörighet att läsa vidare till t.ex. ridande polis, veterinär eller lantmästare.

Det är inte bara på Berga man kan läsa naturbruksutbildning på gymnasiet utan det finns fler skolor runtom i landet. En fullständig lista hittar man här, med massor av inspiration och mer information.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar