fredag 10 januari 2014

Hur dricker du?

Här kommer ett sponsrat inlägg om en fråga som jag tycker är extremt viktig, särskilt i rollen som småbarnsförälder och blivande tonårsförälder. Inlägget innehåller en video om alkoholvanor som ska få oss att fundera på hur vi dricker.

Eftersom vi har en ganska liten bebis som kräver ständig passning och lite större men ändå ganska små barn är både maken och jag försiktiga med alkoholen. Vi vill kunna ha koll på barnen och ta hand om dem om det skulle hända någon olycka. Dessutom vaknar de tidigt på morgonen, så någon måste upp och ta hand om barnen tidigt och då är det inte kul att vara bakfull. Efter graviditet och amning är min alkoholtolerans i princip noll så jag är inte så dyr i drift när det gäller alkoholhaltiga drycker.

Men jag kan tänka mig att vi om några år kanske börjat dricka lite mer igen. Vi har väl aldrig druckit några större mängder alkohol men det kan ändå vara bra att göra ett enkelt test och få en reality check. Vad man själv tycker är "lite" alkohol kanske inte är så lite ändå.

Känns också bra att försöka vara påläst inför barnens kommande tonårsperiod och kunna bemöta deras argument om alkohol samt hantera situationer som troligtvis kommer att komma upp.

Att dricka måttligt/rätt är viktigt för alla människor, men särskilt som förälder vill jag hjälpa till att föra fram nedanstående budskap. Titta på videon och tänk till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar